17. února 2021

Recenze: Taylor Swift - 1989

Vydáno: 24. října 2014

Délka: 60 minut (deluxe verze)

Žánry: pop, synthpop, elektropop

Album 1989 je skutečným milníkem v kariéře zpěvačky Taylor Swift. Z country princezny, kterou milovala celá Amerika, se postupně stala popovou modlou, která ovládla rádia a hitparády po celém světě. Dneska se podívám na to, co stojí za úspěchem alba, které získalo v roce 2016 cenu Grammy za album roku.

Název alba neodkazuje jen na rok narození zpěvačky, ale také na dekádu, kterou se inspirovala. "1989 jsem napsala, když jsem byla singl, kolem mně se nedělo moc drama, žila jsem pro své přátele, žila jsem v New Yorku a všechno bylo vzrušující," řekla Taylor v jednom z rozhovorů. Intro alba Welcome To New York je toho přímým důkazem. Je to dobrý způsob, jak uvést fanoušky do úplně nového zvuku. Druhá píseň Blank Space napsala jako reakci na svůj nelichotivý portrét v médiích, která se zaměřovala na její romantické vztahy s prominentními celebritami jako byl například Harry Styles z One Direction. O jejich vztahu se dokonce psalo jako o vztahu, který je jen na oko, aby zvýšil zájem médií o její osobu. Taylor si postěžovala, že média ji popisují jako "okouzlující, ale šílenou a manipulativní". Byla jsem to i já, kdo tomuto mediálnímu obrazu podlehl. Možná to je tím, že tahle písnička byla před pár lety úplně všude - a na Youtube má úctyhodných 2,7 miliard shlédnutí - ale nikdy jsem ji neměla moc ráda, ačkoliv oceňuju chytrý a vtipný text.

Style byla moje první oblíbená písnička od Taylor Swift, přes kterou jsem se dostala k její další hudbě. Skvěle graduje a podle mého názoru patří k tomu nejlepšímu na albu. Píseň má být o vztahu s jejím bývalým přítelem Harry Stylesem a o tom, jak se k sobě vracejí. Out Of The Woods pokračuje ve výborné kvalitě. Kdybych měla vybrat jen jednu nejlepší z alba, bude ta tato. Opět skvělá gradace. Taylor se ptá, jestli už jsou z lesa, a kolik překážet ve vztahu budou muset ještě překonat.

Shake It Off je jedna z těch skladeb, které přímo vyzařují bezstarostnost - i když mně média vidí jako hloupou blondýnu, nic si z toho nedělám. Ale stejně jako u Blank Space slyšíme určitý kritický tón směrem k sexistickému pohledu společnosti na zpěvačky, které "moc randí". K překvapení všech i Taylor Swift dospěje a z amerického miláčka, a z holky od vedle se stane dospělá a nezávislá žena, což spoustě lidí nešlo přes pusu. I Wish You Would by klidně mohl být singl namísto Bad Blood, která zastupuje ten "nudnější" prostředek desky. Osobně mám raději remix s Kendrickem Lamarem, kde je jiný text, takže v něm není tolik klišé jako na albové verzi. O kom je Bad Blood je dodnes záhadou, údajně má jít o spor mezí Taylor a Katy Perry. "Roky jsem si nebyla jistá, jestli jsme kamarádky nebo ne. Udělala něco tak hrozného a nebylo to ani kvůli klukovi. Bylo to kvůli byznysu. Prakticky se snažila sabotovat mé turné. Snažila se ode mně odehnat spoustu lidí. Takže se jí teď vyhýbám. Je to divný a nelíbí se mi to."

Wildest Dreams je trochu jako z Hollywoodského filmu - a hodně tomu napomohl videoklip. Zasněné vokály trochu připomínají Lanu Del Rey a její první album Born To Die, kde se Taylor možná inspirovala. How You Get The Girl a This Love by se zase mohly objevit na některém z předchozích alb, Speak Now nebo Red. Clean uzavírá standardní verzi alba. "Clean jsem napsala, když jsem vycházela z Liberty v Londýně. Byla jsem dva týdny ve stejném městě jako někdo, s kým jsem chodila, a ani jsem na něj nepomyslela. A když ta myšlenka přišla, řekla jsem si - no, snad se mu daří dobře. A nic víc. A víte, jak to chodí, když máte zlomené srdce. Je to psychická, fyzická i emocionální bolest. A jak čas plyne a žijete svůj život, vytvoříte si nové návyky. Zvyknete si, že mu večer nezavoláte a neřeknete, jaký jste měli den. Místo toho si píšete s přáteli na skupinovém chatu, plánujete společné večeře a najednou si všimnete, že jste v pohodě." Myslím, že je to krásný uzavření celého alba. Ale deluxe verze skrývá zajímavé poklady. Wonderland mi nemálo připomíná úvodní Welcome To New York. New Romantics se opět ta bezstarostná, rozjuchaná, taneční pecka a skvěle uzavírá celou kolekci.

1989 je bezesporu ambiciózní album - nebo spíše projekt - který ví, co chce říct a míří přímo na vrchol. Není moc inovativní, převratné, ani provokativní, zato je upřímné a precizní. Preciznost je to, co doprovází celou kariéru Taylor Swift. Dobře pro Taylor, že nepřepálila začátek a mohla si tak vybudovat stabilní fanouškovskou základnu, kterou nakonec rozšířila po celém světě a dostat se pod kůži i těch, kteří o to zpočátku moc nestáli. Samozřejmě chci tady hodnotit hudbu, ale chci tím říct, že si na albu můžeme všímat i dalších věcí. Promyšlená strategie, která vybudovala Taylor kariéru, je jeden z faktorů, které album mohou dostat mnohem výš - a špatná nebo nepromyšlená propagace ho naopak může pohřbít nebo nechat zapomenuté. Ale o tom zase jindy.

1. Welcome To New York
2. Blank Space
3. Style