6. října 2020

Recenze: Lady Gaga - The Fame Monster

Vydáno: 18. listopadu 2009

Délka: 34 minut

Žánr: elektropop, dancepop

Lady Gaga vydala v létě roku 2008 album The Fame, na kterém se pustila do tématu slávy a různých aspektů s ní spojených. Vydavatelství chtělo po Lady Gaga, aby k původnímu albu přidala jen 3 písně a vydala album znovu (tzv. reissue). Nakonec povolilo více písniček a tak vzniklo krátké album nebo EP, říkejte tomu jak chcete - prostě The Fame Monster. Lady Gaga chtěla pro The Fame Monster temnější témata i zvuk - a to mimo jiné i prostřednictvím hororů. Zatímco album The Fame bylo plné očekávání, co se stane, až bude slavná, The Fame Monster nastavovala zrcadlo. "Jsem posedlá smrtí a sexem," řekla Lady Gaga v jednom z rozhovorů "Tyto dvě věci jsou pojítkem filmů, kolem kterých se v poslední době točí moje posedlost.  Tak nějak bulimicky pojídám a vyvrhávám tyto filmy a všechny ty děsivé věci. Začala jsem si všímat oživení této myšlenky příšer, fantazie, ale velmi reálným způsobem. V těchto filmech si všimnete juxtapozice (srovnání) sexu a smrti."

Na počátku nového milénia byl život bohatých a slavných na miliony kilometrů vzdálený od života obyčejných lidí. Byli to hlavně herci a hudebníci, kteří vystupovali zabalený do perfektní škatulky. Jejich soukromé životy pronikly ven jen skrze fotky paparazzi a bulvární plátky. Slavní byli hvězdy a Amerika, země posedlá celebritami, toho byla důkazem. A jak vznikaly sociální sítě, počínaje MySpace, a začaly být čím dál populárnější telefony s foťáky, kdy každý mohl vyfotit kohokoliv a kdykoliv, bublina začala praskat. Milované hvězdy nebyly dokonalé. Sociální sítě zmenšily prostor mezi hvězdami a lidmi a celebrity najednou začali "dělat normální věci". A tak vznikla skupina celebrit, kteří jsou slavní proto, že jsou slavní (např. Kardashianky). A dnes? Všichni, i celebrity, od youtuberů po herce, používají Instagram nebo Twitter - dokonce jim můžete napsat, třeba na to zareagují! "Kultura celebrit" upadala.

V Paparazzi, která se nachází ještě na The Fame, Lady Gaga chce, aby jí Paparazzi milovali - a nejspíš se jí to splnilo, akorát nedostalo to, co si představovala, jak zpívá s Bad Romance, první skladbě alba (I want you ugly, I want your disease, I want your everything as long as it's free). Bad Romance zůstává i doposud jednou z jejich nejlepších písniček. Chytlavá taneční melodie je doplněna o výborné vokály a všechno to perfektně funguje dohromady. Lady Gaga napsala skladbu během svého turné v roce 2009. Spolu s dalšími, které v této době napsala, byla Bad Romance je jednom z jejich "monster" - jinak řečeno paranoie - kterým čelila. Bad Romance je o osamění, kterému čelila, protože vztah, ve který doufala, vůbec nefungoval.  "Trávila jsem hodně času v Německu, v Rusku a východní Evropě. Je to hodně ovlivněné německých techno-housem, ale chtěla jsem z toho mít experimentální popovou nahrávku. Do melodie jsem chtěla přidat trochu osmdesátek, do refrénu trochu devadesátek. A trochu whiskey," řekla Lady Gaga o skladbě. Za písní Alejandro se skrývá další paranoia - a to strach z mužů. Nepochybně zajímavé je i video, které Alejandro doprovází, a které vyvolalo značné kontroverze, zvláště kvůli náboženskému kontextu. Což někteří pokládali za prvoplánové. A jiné, třeba Katy Perry, to prostě jen namíchlo. "Možná dosáhla vrcholu své kariéry, kde sama sebe už nemůže překonat." Takto komentovala video MTV a já si myslím, že to vystihl moc dobře.

Monster, třetí skladba z alba, je o strachu ze vztahu a ze sexu. Lady Gaga text písně popsala jako neustálé se zamilovávání do špatnýho kluka, ke kterému se ale stále vrací. Klidně by to mohl být singl, ačkoliv text je něco, co by mohlo znít na Haloweenském večírku. ("He ate my brain, he ate my heart"). Následující Speechless je jediná balada, kterou na albu najdeme a že to stojí za to. Lady Gaga jí napsala, aby podpořila svého otce, který byl po operaci srdce a připomněla svým fanouškům, že si mají vážit svých rodičů. Speechless možná tématicky vybočuje z řady strachů a monster, zato můžeme slyšet hezkou inspiraci od Queenů. Speechless je jako něco, kam Lady Gaga patří a vždycky patřila - k piánu.

Dance In The Dark je další výborná skladba, kde spatřujeme další monstrum - strach ze sebe samotné. Už je to v pořadí asi 3. písnička, ve které se nevyhnula přirovnání k Madonně a to hlavně od kritiků. V Telephone si s Beyoncé užívá řádění na tanečním parketu a nezabývá se otravnými telefonáty od kluků.  Což můžeme vnímat i jako metaforu lidí, kteří ji říkají, aby pořád a usilovně pracovala, ale nechce je už poslouchat. Je o strachu z udušení. Video je taky moc dobrá práce. Určitě ho ocení fanoušci filmů Quentina Tarantina. Zajímavostí je, že původně byla napsaná pro Britney Spears, ale ta ji odmítla. Nejspíš toho dodnes hořce lituje.

Krátké album zakončuje So Happy I Could Die, skladbě o strachu z alkoholu a Teeth, kterou Lady Gaga popsala jako ódu na sadomasochismus. Na takto krátkou nahrávku je opravdu úžasné, kolik různých nápadů do ní dokázala vecpat, je různorodá a přesto komplexní, protože se točí kolem jednoho tématu. Nemyslím si, že The Fame Monster je jen doplnění předchozí nahrávky, protože dokáže stát samostatně a ještě ji převyšuje. Vysoké hodnocení je určitě zasloužené.

tučně označené jsou ty, které osobně považuji za nejlepší a stojí za poslech

1. Bad Romance - 10/10
2. Alejandro - 8/10