Již před několika týdny byly oznámeny nominace na hudební ceny Grammy za rok 2020. Udílení nejprestižnějších cen hudebního průmyslu doprovází v posledních letech řada změn a kontroverzí. Ať už jde o změny názvů několika kategorií nebo celkovou politikou udílení cen. Kdekdo, hlavně v českém rybníčku, namítá, že udílení cen je pod přísným dohledem kvót, které se musí naplnit (rasa, pohlaví). Je dobré se ale podívat do minulosti, kdy ceny Grammy byly hodně nevyvážené a byly dominantou mužů a bělochů. Stejně jako se mění celá globální společnost, kde se mezi velké hráče, ať už v hudbě, filmu nebo politice, dostávají i lidé, kteří nejsou muži, ani běloši, stejný vývoj se dá očekává i v prostředí hudby. Lze k tomu zaujmout různý postoj. Přesto si nemyslím, že by se bílý muž musel cítit ohrožen - konkurentů na poli hudby je pořád hodně, ať mají jakoukoliv barvu pleti a pohlaví, a záleží jen na každém z nich, jak se dokáže prosadit.
Problém s cenami Grammy je ještě trochu jinde. Samotná cena, tedy gramofónek, není doprovázená žádnou peněžní částkou. Jedná se tedy o cenu prestiže. Je ovšem dokázané, že např. albu, které dosáhne ceny album roku, se zvednou prodeje natolik, jako by byla peněžní částkou doprovázena. Pokud o sobě ceny Grammy hovoří jako o nejprestižnějších cenách na světě, měly by se toho držet. Zároveň by měly ale reflektovat současnou situaci na hudebním trhu. Jenže toto není nikomu jasné, možná ani samotné Recording Academy, která ceny zaštiťuje. Co je kritérium pro udělení ceny např. za album roku? "Cena ctí umělecké úspěchy, technické dovednost a celkovou dokonalost v nahrávacích průmyslu bez ohledu na prodeje, pozice v hitparádách nebo ohlasy kritiků". To by tedy bylo k definici, která je hodně vágní. Kromě toho, že musí album roku splňovat technické parametry, by mělo splňovat i ty umělecké, což se těžko definuje.
Minulý rok shrábla všechny "velké" kategorie Billie Eilish - album roku, nahrávku roku, píseň roku a nejlepšího nového umělce. Billie Eilish měla už v té době slušně rozjetou kariéru, vyprodané koncerty a miliony alb. Proč vyhrála album roku? Bylo nejvíce prodávané, nejlépe technicky nahrané, prostě nejlepší? Na to může mít každý jiný názor. Na tomto se shodla porota, která má 20 členů (to není moc, pro udělení tak významné ceny) a je normální, že někdo má jiný názor. Co to ale znamená pro Billie? Výrazně lepší prodeje? Aby se jí dostalo slávy a nových fanoušků? Obojí má. Billie Eilish nepotřebuje cenu Grammy. Cena Grammy potřebuje Billie Eilish.
Problém těchto cen je v tom, že ztrácejí kredibilitu. Potřebují někoho slavného, mocného, jako je Billie Eilish nebo Beyoncé. Pokud by se ceny dávaly kvalitním nahrávkám, které ale nikdo nezná, protože nejsou mainstreamové, nikdo by se o předávání cen nezajímal, nikdo by o tom nepsal. Kvalitní nahrávka ale může být mainstreamová, můžete ji znát z rádia může mít milionové prodeje. Na jednu stranu se porota tváří jakože je přístupná novým žánrům, předělává kategorie, nominuje více lidí, oceňuje různé lidi, na druhou stranu se tváří až moc snobsky. A tím ztrácí kredibilitu - tím, že je tak nejasná. Není jasné, kdo hlasuje, jakým systémem, dokonce není ani jisté, jestli si porota poslechne všechna alba do konce (!). A chceme po takových lidech, aby předávali nejprestižnější ceny, jak tomu sami říkají?
Je to těžké, rozhodnout se, komu udělit cenu na album roku. K tomu je potřeba sledovat třeba média - co nejvíce rezonovalo prostorem, ve kterém se o hudbě mluví, nejenom žebříčky prodejů. Pokud to porovnám s jinými cenami, vezmu si například českého Zlatého Slavíka. To je divácká anketa, takže je tak nějak jasné, že vyhraje ten nejslavnější. Jako slavné "To jsem opravdu nečekal" od Karla Gotta. Víte, co od toho můžete čekat. A něco to znamená, že o tom rozhodlo velké množství lidí, i když se anketou popularity nehodnotí kvalita. Pokud se ale hodnotí kvalita, jako cenami Grammy, mají na to být jasná kritéria. Dá se objektivně říct, že album roku dostaly různá alba, která se ale kvalitou dost liší, některá jsou ohromná svými proději (Adele, Taylor Swift, Beyoncé), jiná jsou zase od méně známých umělců (Kacey Musgraves, Beck). Z toho mi vyplývá, že tady je možná vnitřní nesoulad mezi lidmi, kteří se o ceny Grammy starají, tváří se jako progresivní, ale jsou spíše konzervativní, tvrdí, že nehledí na prodeje a popularitu, ale téměř vždycky to vyhraje ten populární nebo kontroverzní, aby bylo zase o čem psát a diskutovat.
Což mě přímo vede k zamyšlení nad letošními kategoriemi a nominovanými. The Weeknd vydal nejen skvělé a populární album, které mělo dobré ohlasy, ale taky úspěšné singly, třeba Blinding Lights. A přesto nedostal ani jednu nominaci, což ho vedle k názoru, že jsou ceny zkorumpované, jak napsal na svém Instagramu. Ke stejnému názoru jsem dospěla, když jsem viděla 3 nominace, které získal Justin Bieber. Jeho album nebylo moc dobře přijato, neměl tak vysoké prodeje, nepřišel s ničím novým nebo inovátorským a přesto nominace získal. A místo vděčnosti se rozčiloval nad tím, že v nesprávným kategoriích. Yummy opravdu není dobrá písnička, a to není jen věc mého názoru. V porovnání s ostatními nominovanými ve stejné kategorii je to těžký průšvih a nechci ani pomyslet na to, že by ji mohl dostat. Naprosto účelově byl nominovaný Justin Bieber namísto The Weeknda, aby tady vznikla nějaká diskuze a kontroverze. Další, kdo je pro mě jako pěst na oko je Beyoncé, ze které se stala nedotknutelná modla a miláček Grammy. Neříkám, že to, co nahrála, je špatné, jen si myslím, že má těch nominací až moc (dvakrát v nahrávce roku?). Což bývá každý rok - vždy se objeví někdo, kdo je miláčkem poroty a má opravdu hodně nominací, ačkoliv by do té či jiné kategorie zapadal lépe někdo jiný. Zajímavostí letošního ročníku je, že v kategorii nejlepší rockový výkon kompletně ovládly ženy a v kategorii metalu je teprve letos poprvé objevila žena, Poppy
Níže se můžete podívat na přehled nominovaných v kategoriích, které jsem vám vybrala. Přehled všech nominovaných a kategorií najdete zde: https://variety.com/2020/music/news/2021-grammys-nominations-list-1234838878/
Nahrávka roku:
Black Parade - Beyoncé
Colors - Black Pumas
Rockstar - DaBaby ft. Roddy Ricch
Say So - Doja Cat
Everything I Wanted - Billie Eilish
Don't Start Now - Dua Lipa
Circles - Post Malone
Savage - Megan Three Stallion ft. Beyoncé
Píseň roku:
Black Parade - Beyoncé
The Box - Roddy Ricch
Cardigan - Taylor Swift
Circles - Post Malone
Don't Start Now - Dua Lipa
Everything I Wanted - Billie Eilish
I Can't Breathe - H.E.R.
If The World Was Ending - JP Saxe ft. Julia Michaels
Album roku:
Chilombo - Jhené Aiko
Black Pumas (Deluxe Edition) - Black Pumas
Everyday Life - Coldplay
Djesse Vol. 3 - Jacob Collier
Women In Music Part III - HAIM
Future Nostalgia - Dua Lipa
Hollywood's Bleeding - Post Malone
Folklore - Taylor Swift
Nejlepší nový umělec:
Ingrid Andress
Phoebe Bridgers
Chika
Noah Cyrus
D Smoke
Doja Cat
Kaytranada
Megan Thee Stallion
Nejlepší sólový popový výkon:
Yummy - Justin Bieber
Say So - Doja Cat
Billie Eilish - Everything I Wanted
Don't Start Now - Dua Lipa
Watermelon Sugar - Harry Styles
Cardigan - Taylor Swift
Nejlepší popový výkon dua nebo skupiny:
Un Dia (One Day) - J Balvin, Dua Lipa, Bad Bunny & Tainy
Intentions - Justin Bieber ft. Quavo
Dynamite - BTS
Rain On Me - Lady Gaga ft. Ariana Grande
Exile - Taylor Swift ft. Bon Iver
Nejlepší popové vokální album:
Changes - Justin Bieber
Chromatica - Lady Gaga
Future Nostalgia - Dua Lipa
Fine Line - Harry Styles
Folklore - Taylor Swift
Nejlepší taneční nahrávka:
On My Mind - Diplo & Sidepiece
My High - Disclosure ft. Aminé & Slowthai
The Difference - Flume ft. Toro Y Moi
Both Of Us - Jayda G
10% - Kaytranada ft. Kali Uchis
Nejlepší taneční/elektronické album
Kick I - Arca
Planet's Mad - Baauer
Energy - Disclosure
Bubba - Kaytranada
Good Faith - Madeon
Nejlepší rockový výkon:
Shameika - Fiona Apple
Not - Big Thief
Kyoto - Phoebe Bridgers
The Steps - HAIM
Stay High - Brittany Howard
Daylight - Grace Potter
Nejlepší rocková píseň:
Kyoto - Phoebe Bridgers
Lost In Yesterday - Tame Impala
Not - Big Thief
Shameika - Fiona Apple
Stay High - Brittany Howard
Nejlepší rockové album:
A Hero's Death - Fontaines D.C.
Kiwanuka - Michael Kiwanuka
Daylight - Grace Potter
Sound & Fury - Sturgill Simpson
The New Abnormal - The Strokes
Nejlepší metalový výkon:
Bum-Rush - Body Count
Underneath - Code Orange
The In-Between - In This Moment
Bloodmoney - Poppy
Executioner's Tax (Swing Of The Age) Live - Power Trip
Nejlepší alternativní album:
Fetch The Bolt Cutters - Fiona Apple
Hyperspace - Beck
Punisher - Phoebe Bridgers
Jaime - Brittany Howard
The Slow Rush - Tame Impala
Nejlepší píseň napsaná pro vizuální média:
Beautiful Ghosts - Taylor Swift
Carried Me With You - Brandi Carlile
Into The Unknown - Idina Menzel & Aurora
No Time To Die - Billie Eilish
Stand Up - Cynthia Erivo
Nejlepší hudební videoklip:
Brown Skin Girl - Beyoncé
Life Is Good - Future ft. Drake
Lockdown - Anderson.Paak
Adore You - Harry Styles
Goliath - Woodkin
Do komentářů mi můžete napsat váš názor na ceny Grammy jako takové, kdo by si podle vás zasloužil cenu a na koho se úplně zapomnělo?
Já hudbu miluji, v podstatě by se dalo říct, že bych bez ní nemohla žít. Ale tyhle udílení cen nesleduji, občas si pustím nějaké vystoupení z nich, ale to je tak vše.
OdpovědětVymazatHej, tak to s tím Weekendem a Justinem mě docela dostalo. Vím, že Weekend měl úspěch. I mě sakra zaujal! A to to není úplně můj TOP styl :D. U Justina jsem si taky všimla, že je docela kritizován...Upřímně i jeho jsem párkrát slyšela...ale protože jsem potřebovala něco nevýrazného, nerušivého, klidného...jako podklad pro moje psaní magisterky :D. Většinou můžu poslouchat, co chci a dělat u toho všechno. Ale měla jsem období, kdy se mi špatně psalo s mojí hudbou i bez hudby a zjistila jsem, že mi vyhovují nějaké pomalé, klidné věci ale moc jsem jich neznala :D. A tak jsem skončila u Justina :D.
Musím se pak ze zvědavosti podívat na ty rockové nominace :D. Jsem zvědavá, co na to řeknu...