28. dubna 2021

Recenze: Lana Del Rey - Chemtrails Over The Country Club

Vydáno: 19. března 2021

Žánr: americana, folk, country folk, pop

Délka: 45 minut

Deset let na hudební scéně a stejně jí někteří lidé nemohou přijít na jméno. Lana Del Rey už od začátku své kariéry vzbuzuje jisté kontroverze. V počátcích její hudební dráhy jí mnozí vyčítali, že romantizuje depresi, glorifikuje násilí a "staré časy". Naživo taky prý nebyla přesvědčivá, což sama nemůžu posoudit, nicméně kvůli tomu nevystoupila několik let v televizi. Kdo chtěl, s každou deskou ji mohl vytknout neautentičnost a unylost. Přesto Laně nemůžeme upřít jistou dávku invence a čerstvého vzduchu, které do hudební branže přinesla. V posledních měsících čelila kritice hlavně díky svým výlevům a komentářům na sociálních sítích, které podle mého názoru byly naprosto zbytné a tak špatně podané, že je musela několikrát vysvětlovat (o ženách v hudebním průmyslu, o coveru alba). I já se může řadit mezi její fanoušky, znám Lany tvorbu už od jejího debutové singlu Video Games, díky kterému jsem si zamilovala její první album Born To Die, a to mi bylo teprve 14 let. Tak nějak tady vždy byla, ale ne vždy mnou její hudba rezonovala. Lidé se mění a stejně tak i Lana Del Rey.

Lana Del Rey je trochu jako chameleon. Nesnaží se jet v zajetých kolejích a dělá si věci po svém. A to nemluvím jen o hudbě, ale také o tom, jak se staví k celému hudebnímu průmyslu. Je typická svým hudebním přednesem a melancholickým podáním svých životních minipříběhů o lidských vztazích. Prosadila se v mainstreamu, její první písničky se dokonce hrály na komerčních stanicích. Těm časům už odzvonilo, ale stále můžeme říct, že je Lana Del Rey oblíbená a ceněná fanoušky kritiky.

Chemtrails Over The Country Club, společně s Lany předchozím albem Norman Fucking Rockwell, fungují trochu jako vzpomínky. Jednotlivé skladby, stejně jako jednotlivé vzpomínky, od sebe někdy tak úplně nerozeznáte. Nejde o snadno rozeznatelné obrazy, táhnou se, přelévají se jedna do druhé, míchají se. Zachytíte nějakou náladu a ta je v okamžiku pryč. Na její místo nastoupí nová a tak dále. Samozřejmě posloucháme jistá alba kvůli písničkám. A některá kvůli jejich náladě. Třeba proto, že jsou pro nás nostalgická. Toto album je nostalgické i přesto, že ještě voní novotou. Lana Del Rey je komplikovaná osobnost. Nemá jen jednu stránku, má jich mnoho a všechny se tak nějak postupně ukazují (nebo neukazují) v jejích textech, které doprovází minimalistické melodie.

Deprese a smutek ale nejsou lidské vlastnosti. A pověstná "královna smutku" teď nezpívá o tom, jak by si přála být mrtvá. Hned úvodní White Dress je přesně tou zajímavou vzpomínkou, která je nejasná, trochu zamlžená a složená z útržků, vzpomínkou na dobu, kdy ještě nebyla slavná ("When I was a waitress wearing a tight dress handling the heat, I wasn't famous just listeting to King Of Leon to the beat") a  reflektuje to, jak se cítila ("I only mention it 'cause it was such a scene, and I felt seen").  Lana zpívá neobvykle vysoko, a přesto to netahá za uši. V titulní písni Chemtrails Over The Country Club mimo jiné naráží na to, že často ve svých písničkách zmiňuje Boha ("There's nothing wrong contemplating God"). Tulsa Jesus Freak mi v refrénu nápadně připomíná Venice Bitch z jejího předchozího alba Norman Fucking Rockwell. Let Me Love You Like A Woman byl sice první singl z desky, ale přitom jde o celkem nenápadnou písničku na tomto albu.

Wild At Heart je další z povedených kousků. Taktéž mi připomíná písničku z předchozí desky a to How To Dissapear. Tak trochu naráží na svůj boj se slávou a paparazzi a odkazuje na princeznu Dianu ("The cameras have flashes, they cause the car crashes, but I'm not a star"). I v písničce Not All Who Wanders Are Lost touží Lana po útěku do přírody. V Yosemite popisuje způsob, kterým se vztah mění v průběhu času. Písničku chtěla původně zařadit na album Lust For Life, ale v té době by nebyla autentická, proto se rozhodla dát tomu čas. S písničkou Breaking Up Slowly pomohla Laně country zpěvačka Nikki Lane. Což mně při prvním poslechu alba poněkud zmátlo, protože Nikki zpívá na začátku a já měla za to, že jde o Lanu s modulátorem hlasu. Se závěrečnou skladbou For Free, což je cover písničky od Joni Mitchell z roku 1970, vypomohly Laně zpěvačky Zella Day a Weyes Blood.

Chemtrails Over The Country Club, stejně jako zpěvaččiny mnohé předchozí nahrávky, zaslouží soustředěný poslech. Asi se nejedná o hudbu určenou pro kulisu k vaření a ke čtení, protože by vám mohlo uniknout spoustu zajímavých detailů. S novým albem se můžete ponořit do světa Lany Del Rey, který si jakoby žije svým vlastním životem, absolutně nedotknutý tím, co se děje okolo. Jestli máte rádi Lanu Del Rey a její hudbu, s chutí do toho. Jestli ne, neočekávejte, že byste na této nahrávce našli něco extrémně odlišného od jejích předchozích kousků.

1. White Dress
2. Chemtrails Over The Country Club
3. Tulsa Jesus Freak