19. srpna 2020

Recenze: Taylor Swift - Fearless

Vydání: 11. listopadu 2008

Délka: 1 hodina, 19 minut (platinová verze)

Žánry: country, pop

Taylor Swift není třeba blíže představovat - dnes se jedná o jednu z nejznámějších zpěvaček na celém světě. Ale v roce 2008 tomu bylo jinak. Taylor je dnes popová zpěvačka, která tvoří víceméně univerzální hudbu pro publikum po celém světě. Nebylo tomu tak vždy. Ve světě hudby prorazila jako šestnáctiletá s eponymním albem, kterému se dostala nemalého úspěchu především v rodné USA. A to proto, že hrála country s příměsí popu. A jak známo, americké country nemá moc velkou oblibu v jakékoliv jiné zemi než je USA. A tak trochu trvalo, než opravdu prorazila a to s písní Love Story a You Belong With Me z alba Fearless. Dočkala se i příznivého ohlasu kritiků a v roce ceny Grammy za Album roku (a mnoho dalších ocenění).

Nikdy mě nenapadlo, že budu poslouchat country a bude se mi to líbit. Samozřejmě jsem Taylor Swift zaznamenala už s písní Love Story někdy v roce 2009, ale tenkrát mně to moc nebralo. K Taylor jsem se dostala až někdy s albem Reputation. Do té doby mi připadala... otravná 😁 Někdy do roku 2016/17 jsem ji opravdu moc nemusela. Stačilo ale zahodit předsudky, nebrat ten bulvár tak vážně a opravdu si něco poslechnout. Což doporučuji každému, kdo má tendenci vidět Taylor jako "hada", jak ji označila Kim Kardashian. Ale o tom zase jindy.

K recenzi jsem si vybrala platinovou edici, což byla asi trochu chyba, protože přeci jenom, to album má hodinu a čtvrt a to je docela dlouhé i když jste fanoušek. Standardní edice začíná eponymní písní Fearless, ovšem platinová má na začátku 7 nových písní. Což popravdě trochu nechápu, většinou se k rozšířeným verzím dávají další písně nakonec. Ale dobrá, to nevadí. Jump Then Fall je pěkný, melodický otvírák, ale poté celkem dost zpomalíme, což bych řekla, že není na začátku alba úplně žádoucí, protože to může hodně posluchačů odradit. Prvních 7 písní se spíše táhne, vyzdvihla bych snad jen piánovou verzi Forever & Always.

Celé album Fearless je především o lásce, vztazích. Je jedno, co si o Taylor jako takové myslíte, ale musíte uznat, že umí napsat písničku - a jak se později ukáže, skoro o čemkoliv - a svoje schopnosti neustále zkodonaluje. Jako celek se Fearless může zdát jako taková pohádka, občas jsou tam smutné části, ale většinou to dobře dopadne. Pohádka nikoliv o princezně, ale o holce o vedle, která o tom sní ("You'll be the prince and I'll be the princess, it's a love story, baby, just say 'yes'") a nebo možná tak úplně ne ("I am not princess, this ain't a fairytale"). U některých písní váhám mezi tím, jestli označit texty za naivní nebo za dospělé. Každá píseň má svůj příběh, ať už prožitý nebo smyšlený (výborná You Belong With Me). V písní Fifteen je trochu jako starší sestra ("'Cause when you're fifteen and somebody tell you to love you, you gonna believe it.").

Nemá cenu srovnávat Taylor Swift s "velkými hlasy" jako je Mariah Carey nebo Christina Aguilera. Taková není, má svůj styl, nezachání příliš do výšek. Ale co jiného by se hodilo k holce s předměstí s kytarou? Mým největších favoritem alba je určitě stejnojmená Fearless, ve kterém Taylor Swift popisuje, jak se zamilovaná a beze strachu vrhá do nového vztahu ("And I don't know why but with you I'd dance, in the storm in my best dress, fearless").

Hned několik se po poslechu alba zařadily mezi mé oblíbené (Fearless, Fifteen, Love Story, You Belong With Me, Hey Stephen), které si poslechnu ráda i jen tak - když mám na ně náladu. A v tom je myslím právě to kouzlo Fearless. Když si ho chcete pustit, více proč - třeba máte chuť na příjemné, ne příliš rychlé melodie, kytaru a zajímavé texty. Jako nostalgie a vzpomínky na první lásky. No, proč ne. 😉

Seznam písní:

tučně označené jsou ty, které určitě stojí za poslech

1. Jump Then Fall