30. srpna 2020

Recenze: Katy Perry - Smile

Datum vydání: 28. 8. 2020

Délka: 36 minut (standardní edice)

Žánr: pop, elektropop

Katy Perry není třeba blíže představovat. Začínala s křesťanskou hudbou, což nebylo moc úspěšné, ale lidem se zaryla do paměti hity jako Hot N Cold, Teenage Dream, Firework nebo Roar. Dlouho se Katy Perry pohybovala ve sféře nejúspěšnějších zpěvaček 21. století, trumfla několik rekordů a pak přišel zlom s albem Witness. Žádné č. 1 v hitparádách ani s jedním singlem, což není nic hrozného, ale pro Katy Perry to znamenalo značný neúspěch. Kritici albu nerozuměli a moc ho nepochválili, fanoušci to zase vnímali jako pád milované superstar. Katy Perry popsala album jako "osvobozující" a "účelný pop"s texty o politické angažovanosti a feminismu, měla toho hodně na srdci a chtěla sdělit něco víc, než jen barevné kýčovité videoklipy (které ale stejně dál točila). Proč mluvím o předchozím albu? Protože jedno vede k druhému. Kdyby nenahrála Witness, nikdy by nenahrála Smile. Neúspěch Witness uvrhl Katy do depresí a už se necítila být součástí hry (byznysu).

A tak Katy Perry vydala několik singlů. Nikdo asi nečekal, že by v dohledu bylo album. Never Really Over zveřejnila už na jaře 2019 a po menším úspěchu předchozích písní se této docela dařilo. Katy Perry popsala album Smile jako "světlo na konci tunelu". a "příběhy o odolnosti,  naději a lásce". Z již zveřejněných písní, kterých bylo více než dost, jsme mohli získat dojem, že se Katy Perry snaží navrátit zpátky na výsluní, kde už pro ní bohužel není místo. Já Katy Perry mám ráda, nepřeju jí nic špatného, ale je třeba si uvědomit, jaký tlak na umělce vyvíjejí streamovací služby. Neustále jsou tady noví umělci s jejich virálními hity a klasické rádiové hity už tolik neplatí. Nových zpěvaček je tady spoustu, třeba Billie Eilish, Dua Lipa nebo Halsey. A nové hity vznikají každý den a bez předchozího varování. Katy nebyla nikdy extravagantní. Extravagantní je třeba Lady Gaga nebo Madonna. Katy Perry je kýčovitá. Má veselé, ujuchané písně, občas nějaký doják, aby to nebylo tak jednotvárné, ale předně je to hudba určená ke konzumaci. Videoklipy jsou kapitola sama o sobě. Dechberoucí, barevné, nákladné, ale nic, co by uchovalo trvalejší hodnotu, ale i tak sbírá miliardy shlédnutí. Se Smile mám pocit, že se snaží napůl vrátit na trůn mezi hvězdy jako byly Roar nebo Last Friday Night, napůl se snaží působit dospěle a vyzrále. Nevíme, kde se přesně nacházíme a je to pěkný cirkus. Upřímně, tématika "cirkusu", která se nachází na (příšerném) coveru a promo fotkách mi přijde divná, ujetá a vůbec se mi nelíbí - asi proto, že nemám ráda cirkusy jako takový a klauni jsou mi nepříjemní.

Never Really Over je dobrý otvírák desky, který je o konci vztahu, jenž se ale nezdá být úplným koncem. Šlo o tehdejší problémy ve vztahu s Orladem Bloomem, se kterým je v současnosti zasnoubená a mají holčičku Daisy. Jde o jednu z lepších písniček na albu a dobře vás navnadí na další skladby. Jediné, co mi vadí, je ta část refrénu, která začíná "Just because it's over doesn't mean...". Nevím, proč mi vadí, možná proto, že se mi zdá, jako by vůbec nenavazovala na předchozí část. Ale co čekáte od písničky, na které pracovalo 10 lidí. Druhá je Cry About It Later. Více taneční, o zlomeném srdci, kdy jdete o klubu a hledáte někoho nového. A skutečně je to tak jednoduché, jak se zdá. Nejprve mi připadala jako celkem chytlavá, ale opět ten refrén - opakující se "I'll cry about it later, tonight I'm having fun." je poněkud otravné. Teary Eyes mi poněkud splývá s předchozí písničkou, tématicky je opět o tom, že musíte pokračovat v cestě, i když si procházíte obdobím života plného bolesti ("Just keep on dancin' with those teary eyes, promise one day, baby, they're gonna dry").

Daisies je podle mně nejemotivnější kladba. "Napsala jsem tuto píseň jako výzvu tomu, abyste zůstali věrní sami sobě bez ohledu na to, co si kdo o vás myslí." Následující Resilient má hrozně zajímavou melodii, ale za nejlepší písničku alba považuju Not The End Of The World, o tom, abychom neztráceli naději. "Flipping off the flop, now I just enjoy the ride" - taky Katy jasně naznačuje, že jí je jedno, jak bude její hudba úspěšná, hlavně, aby byla v životě šťastná. Titulní skladba Smile je průšvih alba. Na takové primitivní dětské písničce se podílelo 9 skladatelů (včetně Katy) a 3 producenti! Ohrané téma o tom, jak jsem vděčná za bolest, protože se teď můžu usmívat. No nevím, moc mně to nepřesvědčilo. "Scratch that, baby, I'm grateful." Pomoc.

Champagne Problems a Tucked opět splývají dohromady, asi díky takové dokonalé až uhlazené produkci, kvůli které si nezapamatuju, jak písnička vlastně zní. Harley In Hawaii je taktéž jeden ze singlů, které vyšly už před rokem. Příjemná na poslech, svěží a letní a produkce je asi jedna z nejlepších na albu. Only Love můžeme rovnou přeskočit (nevím, který producent tam přidal to luskání, ale měla by ho vyhodit) a za zmínku stojí poslední What Makes A Woman, kterou jsem vám nedávno představila i v novinkovém článku a označila jsem ji za nejlepší novinku týdne. Jde o jedinou opravdu pomalou a procítěnou skladbu.

Celkově vůbec nevím, jak album ohodnotit. Já vlastně Katy Perry vůbec neposlouchám. Znám její písničky, dost jsem ujížděla na Teenage Dream a Firework, ale tenkrát mi bylo 12 a od té doby jsem si poslechla i něco náročnějšího, takže dneska mně takovýto pop moc nebaví. Líbí se mi to, ale ne moc, nevadí mi, když hraje na pozadí, ale zároveň si to sama nevyhledám a nepustím. Na Katy Perry mám hrozně ráda tu její praštěnou a milou osobnost, její hlas je nádherný, ale zároveň mi texty někdy přijdou až příliš primitivní (ale chápu, že každá není Lorde a ani nechce být) a produkce až příliš unylá, plytká a strojová (taky je pod albem podepsáno 15 producentů, z nichž tady najdeme opravdu populární jména jako je Zedd, Charlie Puth, Ian Kirkpatrick nebo Oscar Holter). Já nechci být zlá a potopit nějaký album jenom proto, že se mi nelíbí a přitom na něm nevidím až tolik chyb. Asi nikoho nepřesvědčím k poslechu tím, že řeknu, že je předvídatelné nebo unylé. Snad vás k tomu přesvědčí Katy Perry a zvědavost sama.

1. Never Really Over

2. Cry About It Later

3. Teary Eyes