25. srpna 2020

Recenze: Lady Gaga - The Fame

.

Datum vydání: 19. srpna 2008

Délka: 54 minut (mezinárodní bonusová verze)

Žánry: elektropop, synthpop, dancepop

Lady Gaga byla ještě na jaře roku 2008 neznámé jméno. Tehdy vydala svůj první singl Just Dance, který se chytl především v Evropě, ale pro americké publikum byl moc "evropský". Nebýt jedné kanadské rádiové stanice, která ho začala hrát, žádná z následujících událostí by se nestala. A 3 měsíce nato byla na světě deska The Fame. Cesta k ní ale nebyla jednoduchá. Stefani Germanotta se už od malička chtěla stát zpěvačkou. Po roce studia na New York's University Tisch School of Art se rozhodla si tento sen splnit. Její otec jí dal ultimátum - na úspěch má rok, jinak si půjde vydělávat. A tak dala v roce 2005 Stefani dohromady kapelu Stefani Germanotta Band a vystupovali společně po New Yorských klubech a vydali pár singlů, jinak kapelu ani Stefani zatím velký průlom nečekal. Objevil ji producent Rob Fusari, se kterým v roce 2006 začala psát první písně již pod pseudonymem Lady Gaga, který vznikl náhodou, když se spolu bavili přes SMS zprávy o písni Radio GaGa od Queenů a automatická oprava změnila "radio" na "lady". Většina z písní se ale dostala do rukou jiných, slavnějších zpěvaček jako byla Britney Spears nebo Jennifer Lopez. Lady Gaga se mezitím živila jako go-go tanečnice, kdy vystupovala společně s Lady Starlight.

Později konečně dostala svoji první smlouvu s nahrávací společností Def Jam. Producent L.A. Reid v ní věřil a řekl, že jednou změní hudbu. Lady Gaga tak napsala a nahrála několik demoverzí. Reidovi se ale nelíbily, takže milou Lady Gaga vyhodil. Nechal si ji proklouznout mezi prsty a později to označil za svůj největší kariérní průšvih. Lady Gaga podepsala smlouvu s Insterscope Records a v lednu 2008, po 2 a půl letech tak měla The Fame hotové. Inspirací jí byli Andy Warhol, David Bowie, Freddie Mercury nebo Madonna. A jsou to tedy především 80. léta, která můžeme na albu slyšet. S výstupem až na vrchol žebříčků ji pomohl Akon, který pro Just Dance doporučil mužské vokály, konkrétně Colby O'Donise, pro kterého zůstává Just Dance jeho jediným hitem. Stejně jako další hity, i Just Dance byl napsaný za deset minut. Lady Gaga k písni o rok později řekla: "Tato píseň mi zachránila život. V New Yorku jsem byla na temném místě. Byla jsem v depresi, pořád v baru. Nasedla jsem na letadlo do L.A., abych psala svoji hudbu, kde mi dali jeden pokus na to, abych napsala píseň, která mi změní život, tak jsem to udělala. Nikdy jsem se nevrátila zpět. Nechala jsem tam svého přítele, svůj byt. Stále jsem se nevrátila zpět." V jednom dalším rozhovoru přesně vystihla to, co si o Just Dance myslím já: "Všichni hledají píseň, která skutečně mluví k radosti v našich duších a srdcích a dobře se baví. Je to jedna z nich. Když ji posloucháte, cítí se opravdu dobře, cítíte se dobře uvnitř. Je to takto jednoduché. Není to raketová věda, pokud jde o srdce."

Dalším singlem z alba byl Poker Face. Píseň, která dosáhla vrcholu mnoha světových žebříčků, dočkala se řady coverů včetně seriálů Glee nebo Simpsonovi, a celý rok 2009 jste se ji nevyhnuli - taky se stala jedním z nejprodávanějších singlů na světě. Hlavním tématem Poker Face je sex a gambling. Především pak zkušenosti s bisexualitou - když je s mužem, nasadí "poker face", aby neviděl, co se jí skutečně honí v hlavě. Podle mně jde o jednu z nejpovedenějších skladeb na albu, je taneční a chytlavá a zároveň nevtíravá. Dalším singlem byla Lovegame, který údajně, těžko tomu věřit, stihla Lady Gaga napsat na 4 minuty. Text se točí kolem hlavního tématu celé desky - slávy a láska, které nemůžete mít obě najednou - "Do you want love or you want fame?" Na Lovegame tématicky navazuje Paparazzi, o tom, jak v životě vyvážit lásku a slávu. "Tahle píseň je o několika různých věcech", řekla Lady Gaga v jednom rozhovoru, "je to mém boji. Chci slávu nebo chci lásku? Je taky o lákání paparazzi, aby se do mně zamilovali. Je to 'love song' pro kamery, ale taky slávě nebo lásce - můžeš mít obojí, nebo můžeš mít jen jedno?" Za mně je to jedna z nejvíce propracovanějších písní alba, která přímo podtrhuje to, co sláva znamená.

Eh, Eh (Nothing Else I Can Say) byl singl jen pro evropské publikum. Je to jedna ze dvou balad, které na albu najdete. Kritici si ji sice neoblíbili, zato já ano, je to sythpopová, pohodová, letní píseň. V  Beatiful, Dirty, Rich se chce Lady Gaga především bavit. "Na Lower East Side bylo hodně bohatých děcek, který brali drogy a říkali o sobě, že jsou chudí umělci, takže o tom to taky je... Bez ohledu na to, odkud pocházíte, se můžete cítit krásně a bohatě." Titulní The Fame je samozřejmě o slávě, ale taky o té temné straně, o materialismu. ("I can't help myself, I'm addicted to life of material, it's some kind of joke, I'm obsessively opposed to the typical") Následující Money Honey patří také k mým nejoblíbenějším z alba, kde je v kontrastu láska ke drahým věcem a touha po lásce jako takové. Boys Boys Boys je písní, která má odkazovat na píseň Girls Girls Girls od rockové skupiny Mötley Crüe - "metalová píseň v popovém hávu". Paper Gangsta je o kariérních začátcích Lady Gaga, kdy jí label Def Jam nedával za její práci žádné peníze a ještě ji bral písně, jak jsem zmínila v úvodu článku ("Sometimes I felt so Def in the Jam"). Druhou a poslední baladou alba je Brown Eyes, která zní jako něco, co by Lady Gaga dala na svoje první EP Red and Blue, které nahrála se svoji kapelou v roce 2006 ještě pod jménem Stefani.

Když hodnotíte The Fame s odstupem 12 let, zjistíte, že stále zní svěže, jako by vyšlo včera. Poprvé jsem si album oblíbila, když mi bylo 11 nebo 12 let, takže jsem samozřejmě textům moc nerozuměla, ani mně nezajímaly tak, jako melodie. Spoustu škarohlídů předpokládalo, že Lady Gaga vytvoří pár hitů a zmizí z očí. Jestli se tomu tak stalo nebo ne, to už je historie. Každopádně kamenem úrazů popových hvězd, které rychle vystoupají po žebříčku popularity, je to, že jejich alba pak stojí za nic, protože je to akorát jeden hit obalený balastem. A to je to, co je zničí - nenajdou si fanoušky. Fanoušci nejsou fanoušky nějaké zpěvačky proto, že se jim líbí jedna, dvě písničky. Chtějí víc. A to se Lady Gaga povedlo. Našla mezeru na trhu a zapadla do ní.

Je potřeba se podívat na to, jak vypadal hudební průmysl v roce 2008. Ženy neměly v hudebním průmyslu zdaleka tak dobré postavení jako teď. Většinou jim písně skládal někdo ve studiu a pokud chtěly dělat něco jiného, tak zkrátka nemohly (Britney Spears), nebo se nijak zvlášť neangažovaly ve vlastním uměleckém projevu a prostě zpívali další a další rádiové hity, které jim napsal kdo ví kdo a ještě za to nedostal zaplaceno (Rihanna) nebo si bez ostychu přivlastňovaly cizí práci (Jennifer Lopez) nebo byly zasazené do škatulky rebelek, že které se nemohly jen tak vymanit (P!nk, Gwen Stefani).

Osud nebyl Lady Gaga příznivě nakloněn. Nechtěla být zařazena do škatulky. Chtěla být jako rocková hvězda a zároveň dělat popovou hudbu. Dokazovala to mimo jiné šílenými kostýmy, nad kterým se nejeden čtenář bulvárních časopisů podivoval. A dnes? Podivuje se dnes někdo nad módními kreacemi Nicki Minaj, Katy Perry nebo Billie Eilish? Ani tak moc ne. Nejen, že se postavení žen v hudbě dost změnilo k lepšímu, ale zároveň jim Lady Gaga "umetla cestu". Bez ní by byl hudební průmysl úplně jiný. Dovolila si být svá, dovolila si říct to, co chtěla říct a stát si za tím. Místo samostatně myslících žen, které tvoří to, co chtějí, mají kontrolu nad svoji hudbou a kariérou bychom měli jenom producenty ovládané, krásné loutky. Už se těším, až se příště podívám na zoubek The Fame Monster 😉

tučně zvýrazněné skladby jsou ty, které osobně považuju za nejlepší a stojí za poslech

1. Just Dance ft. Colby O'Donis
2. Lovegame