23. srpna 2020

Recenze: Rina Sawayama - SAWAYAMA

Vydání: 27. dubna 2020

Délka: 43 minut (standardní edice)

Žánr: pop, elektropop, dancepop, R&B, rock, nu-metal, nu-disco

Rina Sawayama je poměrně nové jméno na hudební scéně. Japonsko-britská zpěvačka v roce 2017 vydala EP s názvem Rina a několik dalších singlů, z nichž za zmínku stojí například Cherry. Letos v dubnu vydala své debutové album SAWAYAMA. Rina popsala své album jako "... o rodině a o nezávislosti. Je o porozumění sama sobě v kontextu dvou odlišných kultur (japonské a britské), co znamená "někam patřit", když domov je vyvíjející se koncept a snažit se být v pohodě s tím, kdo jste." Proč byste si album měli poslechnout? Protože je velmi zajímavou ukázkou toho, jak kombinovat na první pohled naprosto nesourodé žánry (nu-metal, taneční hudbu a R&B).

V úvodní písní Dynasty, kde se snaží vypořádat s bolestí způsobenou problémy v rodině, se kterými žije celý život ("The pain in my veins is hereditary"). Následuje XS, jeden ze singlů alba, o nenažranosti kapitalismu. Stejně jako několik dalších skladeb je inspirovaná hudbou prvního desetiletí nového milénia (2000's). Další píseň STFU! byl první singl z tohoto alba a udával nový, poněkud drsnější styl - vlivy rocku a nu-metalu,  kterým se Rina začala ubírat (i když to naplatí na 100% u všech písní). Nápad pro píseň vznikl po častých rasistických a agresivních narážkách, kterým musela Rina čelit ("Have you ever thought about taping your big mouth shut? Cause I have, many times, many times.") Následuje moje oblíbená Comme des Garçons (Like the Boys), více taneční skladba o sebevědomí - jak je třeba se chovat "jako muži" - arogantně - aby byla vnímaná jako sebevědomá - v tomhle případě je ale označená za mrchu.

Paradisin' vás přenese do japonské arkádové hry - a do období dospívání, kdy si chceme žít po svém, i když se to nesetká s pozitivním ohlasem ("You think I'm misbehavin', but I'm just a kid so save it, let me have an unforgettable time of my life"). Hned následující je další moje oblíbená Love Me 4 Me. Rina v jednom rozhovoru řekla, že musela jít svoji cestou, protože ji lidé nejsou schopni srovnávat s jinými umělci - typické "Je to nová..." doplňte si sami. Chce tak ulehčit tuto cestu lidem, kteří se chtějí taky tvořit hudbu a být sami sebou jako ona. 8. píseň Bad Friend označil Elton John jako píseň "pro kterou by Madonna zabíjela." Refrén je opravdu povedený, jinak ale nejde o nic, co by vynikalo oproti zbytku alba.

Další moji oblíbenou je Who's Gonna Save U Now?, ve které se přeneseme přímo na vystoupení (tohle je asi letos nejblíž, co se k nějakému koncertu dostanu 😁) Je velmi energická a dobře vás nabudí. Rina v dokumentu, který mapuje vznik alba řekla, že inspirací jí byl film A Star Is Born, kde Lady Gaga v roly Ally vystupuje před publikem a to je nahráváno přímo na desku, tedy najde o nahrávku ze studia. V případě Riny jde ale o nahrávku ze studia, jen s tím rozdílem, že efekt živého vystoupení je přidán později. Chosen Family je jediná balada z celého alba, kterou Rina napsala úplně sama, o tom, že rodina je především ta, kterou si sami vybereme, bez ohledu na DNA ("We don't need to be related to relate, we don't need to shares genes or surname"). Riny záběr témat, kterým se na albu věnuje, je opravdu široký, na jednu stranu je to to, co slibuje, na druhou stranu se neopakuje a nenudí.

Marně jsem se snažila přijít na to, koho mi její hlas připomíná - ačkoliv stejně jako Rina nesnáším srovnávání "Ona je nová XY". Google nepomohl, kdyby vás něco napadlo, napište mi to do komentářů. Zjistila jsem akorát, že používá stejnou techniku hlasu jako například Lady Gaga. Možná to bude tím. Když už jsem zmínila Lady Gaga, musím zmínit i to, že Rina je její velká fanynka, nahrála i cover písně Dance In The Dark, který si můžete poslechnout na Spotify. A uvažuje se o tom, že by mohla být předskokanka turné The Chromatica Ball.

Myslím si, že Rina se stane (možná už stala) moji novou oblíbenou zpěvačkou. Je originální, svá, má skvělé texty, ve kterých se můžete najít nebo nemusíte, každopádně musím ocenit její talent. Chytré texty propojené s chytrou kombinací žánrů skrývají výborné album.

tučně označené jsou ty skladby, které jsou podle mého názoru z alba nejlepší a stojí za poslech

1. Dynasty

2. XS