9. srpna 2020

Recenze: Lorde - Pure Heroine

Vydání: 27. září 2013

Délka: 53 minut (rozšířená digitální verze)

Žánry: dream pop, electropop, alternativní pop, eletronica

Lorde, vlastním jménem Ella Marija Lani Yelich O'Connor, se na hudební scéně objevila v roce 2013, kdy jako 16letá vydala svůj debutový singl Royals. Ten se stal celosvětovým hitem, Lorde se tak vyhoupla z Nového Zélandu až na přední příčky hitparád, včetně USA (Billboard Hot 100) a Velké Británie (UK Offical Charts). Ve sledu několika měsíců následovaly 2 Ep - The Love Club a Tennis Court a několik singlů. V září se vydání dočkalo debutové album Pure Heroine. Royals byl ve své době, mezi Katy Perry, Lady Gaga nebo Miley Cyrus, poněkud neobvykle pomalý singl, díky kterému našla Lorde spoustu fanoušků. Beze sporu na tom má svoji zásluhu nedávný vzestup Lany Del Rey, která otevřela dveře do mainstreamového světa také alternativnějším žánrům popu, zejména pak co se týká ženských zpěvaček. Já jsem se k Lorde dostala až mnohem později díky jejímu druhému albu (o tom bude řeč později), jelikož Royals nepatřila (a stále nepatří) mezi moje oblíbené písničky, naopak mě vždycky trochu štvala 😁

Před vydáním Pure Heroine se Lorde nechala slyšet, že chce, aby její deska zněla celistvě, což se jí rozhodně povedlo. A to především díky tomu, že na písních pracovala jen Lorde a producent/skladatel Joel Little. Lorde se na albu zaměřuje především na výbornou práci s hlasem, zbytek minimalisticky dokreslují nástroje. Album se tak nachází někde na pomezí alternativy, elektroniky a indie popu - taková kombinace nabízí obrovský rozsah co se týče textů a témat. Úvodní píseň Tennis Court, ovlivněná taky hip hopem a EDM, odráží novou slávu, kterou mladá zpěvačka rychle nabyla a kritizuje zbytečné tlachání a povrchnost "vysokých standardů". Pro zajímavost, Royals, stejně jako jiné hity, vznikla velmi rychle - Lorde napsala text za půl hodiny a nahrála ji během pauzy ve škole.

Ribs je podle mě jedna z nejlepších písniček na albu a ztělesněním nostalgie ("It drives you crazy, getting old."). Ačkoliv se může někomu zdát zbytečně nudná a pomalá, protože negraduje tak, jak by posluchač očekává, mě ale, z nějakého důvodu, evokuje obrazy od Edwarda Hoppera. Buzzcut Season určitě taky stojí za poslech - kontrastuje zde temný text o strachu z války. V Glory And Gore pak přirovnává "kulturu" celebrit ke gladiátorským zápasům, ze kterých vyjde vždy jen jeden vítěz ("Glory and gore go hand in hand, and that's why we're making headlines"). Právě texty jsou to, co Lorde posouvá jinam než její kolegyně zpěvačky, které v jejím věku zpívali jen o bolavém srdci nebo o párty. (Záměrně neříkám "dál", protože nechci její hudbu povyšovat nad jiné styly a považovat jí za něco extra intelektuálního.) Temná atmosféra, strach z budoucnosti, přemýšlení o společnosti, o vrstevnících, jejich chování a příčinách, i to patří k dospívání a kvůli této autenticitě je Lorde tak ceněná a oblíbená.

Pure Heroine je opravdu silný debut. Už tady je dobře vidět, že Lorde je více "albová" než "singlová", tedy dá si záležet na dalším albu než aby chrlila hromadu singlů, a proto jsme se následujícího alba Melodrama dočkali až o necelé 4 roky později. I to budu brzy hodnotit. Do komentářů mi můžete napsat váš názor na Lorde a Pure Heroine.😊

1. Tennis Court

2. 400 Lux

3. Royals