13. října 2020

Recenze: Ava Max - Heaven & Hell

Vydáno: 18. září 2020

Délka: 44 minut

Žánr: pop, dancepop

Ava Max je vlastním jménem Amanda Koci, pochází z USA, ale předky má v Albánii. Píseň, se kterou prorazila, byla Sweet But Psycho, kterou vydala v roce 2018. Jednalo o tzv. sleeper hit (hit, který nabírá na popularitě pomalu, ale drží se dlouho). Podívat se to TOP 10 v americké hitparádě Billboard Hot 100 byl pro Avu velký milník, který zatím nepřekonala. Do vydání alba nám připravila dalších 6 singlů a pár dalších skladeb, které se ale na album nedostaly. Ava začala s nahráváním alba v roce 2019 a ještě ten rok ho chtěla vydat. Což se ale nepodařilo. Na album nahrála přes 100 písní a zabralo ji několik měsíců, než vybrala ty nejvhodnější. A taky do toho vletěla pandemie, takže album zažilo další odklad. Během této doby začala být přirovnávána k Lady Gaga a to nejen vzhledem, ale i projevem a personou, kterou vytvořila. K té patří i tzv. max cut, nebo-li účes charakteristický jednou stranou vlasů střiženou výrazně více než druhou. Zdá se, že Ava a její tým se snažili dělat vše pro to, aby se odlišila od nových zpěvaček, které možná prorazily s nějakým hitem, ale rychle zapadly. Srovnání s Lady Gaga mně samozřejmě taky napadlo, ovšem srovnávání kohokoliv s kýmkoliv v oblasti show business je značně problematické, protože každý někoho ovlivňuje, stejně jako Lady Gaga je ovlivněna Madonnou, i Lady Gaga bude mít vliv na mladší kolegy. Otázkou je, nakolik Ava Max dokáže svoji personu vštípit veřejnosti tak jako zmiňované zpěvačky nebo se stane jen oblíbeným marketingovým produktem.

K pop music nepatří jen hudba, jak se někteří mylně domnívají. Pop music je hlavně o show pro diváky. Ať už koncerty, vystupování v televizi, prezentace v rozhovorech nebo na sociálních sítích, oblékání, účesy, názory a marketing. Málokterý popový zpěvák, ať už je to Madonna, Lady Gaga, David Bowie nebo Beyoncé, vystupuje čistě jen za sebe. Většina si adoptuje personu, nebo-li postavu, za kterou na veřejnosti vystupuje, což ale neznamená, že takový není. Uvedu příklad: Lady Gaga je persona. To znamená, že při vystoupení chtějí lidé vidět bláznivé kostýmy a pokud možno po každé rafinovanější než předtím, emocionální až patetické projevy, extravagantní paruky a líčení, nohu na klavíru a podobně. To ale neznamená, že taková není. Je, ale především při kontaktu s veřejností, fanoušky nebo novináři. Zdá se, že Ava se pokouší takovou personu také vytvořit a snaží se nám skrze hudbu sdělit, kdo má tedy ta Ava být.

Mám ráda, když alba mají dobrá intra, která mně navnadí na další poslech a celé to tak hezky zaobalí, což se v H.E.A.V.E.N. povedlo. Ještě bych měla připomenout, že deska Heaven & Hell je rozdělena na tyto dvě části, kdy jedna představuje nebe a druhá peklo - nebo jedna představuje tu milou a hodnou část Avy Max, druhá tu zlobivou a odvážnou. A vesměs se toho konceptu drží. Kings & Queens určitě všichni znáte, taky 7 týdnů kralovala v žebříčku nejhranějších skladeb českých rádií. Sampluje skladbu z 80. let od Bonnie Tyler If You Were A Woman (And I Was A Man) a ještě přidává celkem originální kytarový prvek. Dobře nazpívaná, dobře napsaná, ale velmi otravná, a to asi tak po 5 přehráních. Naked má zajímavý a hravý hook. Píseň to tom, že i když se svlékne, neznamená to, že odhalí své pravé já. Tattoo mi s Naked trochu splývá. Trochu hodně. Možná to je tím, že v obou skladbách je text velmi jednoduchý. V Tattoo se Ava přirovnává k permanentnímu inkoustu na kůži, který nelze smýt ("I'm like a tattoo that's over your heart"). Jako jo, na jednu stranu proč ne, ale podobné prosté a průhledné texty nebo přirovnání jsou... no nevím, prostě u toho skřípu zubama.

OMG What's Happening je ale příjemná změna. Přesunu se rovnou k Torn, protože o Call Me Tonight a Born For The Night nemám co říct. U Torn jsem si začala všímat dalšího jevu, který mě trochu trápí a to je jednotvárný nebo nedostatečný projev emocí. Od holky, která zpívá o tom, že je rozpolcená, bych čekala trochu lepší projev emocí, ale pořád se nacházíme ve stejné rovině jako u všech předchozích. Take You To Hell nás uvádí do druhé části desky. Who's Laughing Now mi připomíná Sweet But Psycho, nejspíš to bude i tím videoklipem, kde jedno z jejich "alter eg" (to s červenými vlasy) je ve svěrací kazajce. Belladonna je podle Avy jedna z těch temnějších písniček ze 2. části alba, s čímž musím souhlasit. I melodie je zbavená naivních popěvků - rozdíl od Rumors.

So Am I je taky jeden se singlů, kterým Ava chtěla navázat na úspěch Sweet But Psycho, ale místo toho jen recyklovala vlastní nápady. "It's okay to be different but baby so am I," zpívá v refrénu. Nevím, dělá mi problém tomu uvěřit, že zrovna Ava byla to jiný děcko, čímž samozřejmě nechci zpochybňovat její zkušenost. S uvěřitelností s jejích písničkách mám problém celkově. Sweet But Psycho je možná nejznámější písnička od Avy, ale zároveň její nejslabší místo. I mně připadala chytlavá. Možná tak týden. Ale je tady větší problém, na který upozorňovali někteří kritici. Jde o trope bláznivý holky. "Oh, she's sweet but a psycho." Je o jakýsi stereotyp, že žena, která neposlouchá na slovo, že bláznivá, psycho nebo jak to chcete nazvat. Nabízí se přirovnávání k upalování čarodějnic, ale to bychom asi zašli příliš daleko. Nicméně, pod slovo "crazy" nebo "psycho" se dá nacpat jakékoliv chování, které druhé straně z nějakého důvodu nevyhovuje a nemusí to být ani nic vážného - třeba jen jiný názor nebo změna nálady. Pokud jde o ženy, které lezou svým partnerům do telefonů nebo extrémně žárlí, je to toxický vztah a o tom netřeba debatovat. Zároveň se ozývaly hlasy, které tvrdily, že Ava znevažuje problémy spojené s duševním zdravím. Ve videu pro web genius.com Ava vysvětluje: "Ona není psycho. Nerada nazývám ženy výrazem psycho. Není to něco, o čem by se mělo vtipkovat. Pro mně, to, že je nazývána psycho, znamená, že je silná, je sama sebou a je zranitelná. Ukazuje všechny svoje části a ten kluk jí stále miluje. Musíte jít trochu hlouběji. Nám ženám, od chvíle, co jsme byly malé, někdo říkal, jak se máme oblékat, jak se chovat. Nemyslím si, že je to v pořádku. Takže pro mě, když slyším tuhle písničku, to je "Hele, my nejsme psycho, tak jako chlapi". Nevím, všichni jsme si prošli šílenými vztahy. Můžeme být nějak označováni, a to je to, jak je v té písni cítí. Myslí si, že je blázen, ale vlastně není." Tímto vysvětlením si asi moc nepomohla, stále narážíme na to, že žena, která je silná, je nazývána psycho. Možná někdo namítne, že se šťourám v detailech, ale pokud uvážíme, kolik lidí, mladých, starých, zdravých, nemocných, tuto písničku slyšelo (pro příklad: na Spotify má před 1 miliardu streamů), může to mít dopad na jejich povědomí o ženách. Je to asi podobný problém jako je s All About That Bass od Meghan Trainor.

Dlouho jsem přemýšlela, jak album zhodnotit, jaký počet procent mu dát. Vidím tady podobný problém jako s posledním albem Katy Perry, které jsem taky moc nepochválila. Řemeslně skvěle odvedená práce. Hlas v prvotřídní formě. Skvělý videoklipy, móda, prostě to všechno okolo, co k desce patří. Jenže co nějaká myšlenka, co duše. Ava v jednom rozhovoru řekla, že chce přivést zpátky k životu čistý pop. Jenže co to vůbec znamená? Jsou to naivní texty a popěvky, stejné mustry, které se používají ve 3/4 desky? Je to jen bezmyšlekovitá zábava? Bohužel, Ava Max na mě tímto albem dojem neudělala. A ani jsem se moc nedozvěděla, kdo vlastně Ava Max je, protože, ačkoliv to zpěvačka sama tvrdí a já nechci říkat, že lže, v produkci, která je tak krystalicky čistá, pomalu žádné emoce necítím. Budiž ji odpuštěno, že je to její debut. Prostor pro zlepšování má. Heaven & Hell není vyloženě špatné album. Jenom je to něco, co nemám potřebu slyšet, a to ani v rádiu.

1. H.E.A.V.E.N

2. Kings & Queens

3. Naked