28. října 2020

Recenze: Hayley Williams - Petals For Armor

Vydáno: 8. května 2020

Délka: 54 minut

Žánry: pop, alternativní pop, indie pop

Americkou zpěvačku Hayley Williams budete nejspíš znát z kapely Paramore, jejichž historie sahá až do roku 2005. Před 3 lety vydali Paramore zatím své poslední album After Laughter, které bylo typické pokračujícím odklonem od emo pop punku směrem k synth popu a alternativnímu pop rocku. Ať se to lidem líbí nebo ne, kapela a její členové se vyvíjí. Hayley by mohla vyprávět. A taky vypráví. Pokud jste poslouchali After Laughter, možná jste si všimli, že hravé melodie doprovází ne příliš veselé texty o úzkostech, depresích a ztrátách. Bylo to něco, co souviselo s odchodem a návratem členů, očekáváním veřejnosti a také romantickými vztahy.

Petals For Armor je debutové album, které vydala Hayley Williams pod svým jménem, ale stejně tak by mohlo jít o další album Paramore, jelikož se na skladbách podíleli i další členové Paramore, jmenovitě Taylor York a Zac Farro. V čem je tedy rozdíl? V osobním přístupu. Přeci jenom, Paramore nejsou jenom o Hayley, ačkoliv bývalý člen Josh Farro byl jiného názoru (proto už je bývalý). Cestu k albu popsala zpěvačka následovně: "Byl to děsivý, posilující zážitek. Některé z mých nejpyšnějších okamžiků se odehrály během psaní Petals For Armor. Pokud jde o instrumentální část, mohla jsem si ušpinit ruce více než obvykle. Jsem v kapele se svými oblíbenými muzikanty, a když dojde na nahrávky Paramore, nikdy jsem nepotřebovala vstoupit do role hráče. Ale tento projekt těžil více z naivity a surovosti, takže jsem více experimentovala."

První singl a zároveň i první skladba z alba je Simmer, ze kterého na vás dýchne temná atmosféra. "Neslibuju, že jí každý bude rozumět," řekla Hayley v jednom interview, "je to o specifickém typu zneužívání a pomsty. To, čeho se snažím dosáhnout, je přetvořit svůj vztek a poučit se z toho. Místo předstírání, že tady není, se zeptám, co chce. Odpověď téměř nikdy není taková, jakou chcete." Na konci písně uslyšíme i část, která se stala názvem alba ("Wrap yourself in petals for armor"), která znamená feminitu, do které se zabalí a která ji pomůže vymanit se z těžkých časů.

"Don't nobody tell me that God don't have a sense of humor," je věta, kterou začíná druhá píseň Leave It Alone, která je o poznání pomalejší než Simmer. Zpívá, jak pro ní bylo obtížné když ztrácela své blízké - babičku, manžela, členy kapely. Zkrátka jednoduchá melodie doprovázená silným textem. Cinnamon je experimentálnějšího rázu a podle Hayley je to óda na její domov, ve kterém se sice nachází sama, jenom se svým psem, ale musí si na to zvyknout. ("On the wall of my home, there are signs that I'm alone, I keep on every light, talk to my dog, he don't mind") Její pes jménem Alf je pro ni důležitý a zmínila ho i v jednom rozhovoru "Můj pes je důvod, proč jsem naživu, protože čeká, až se vrátím domů, ať se děje cokoliv. Byl můj první terapeut. A stále je to můj oblíbený terapeut.

V Creepin' zpívá o jakémsi emocionálním upírovi, který vysává z lidí energii. Může jít zároveň o metaforu vztahu, kdy něco začne nevinně, ale zvrtne se to v něco, nad čím nemá kontrolu. Sudden Desire mě celkem překvapila, protože jsem ani nečekala od Hayley něco tak přímočarého. Možná ona od sebe taky ne. "Po dlouhou dobu jsem cítila, že nemám přístup k sexualitě. Kvůli stresu jsem na rok ztratila cyklus. Do vážného vztahu jsem se dostala v 18 letech, trvalo to 10 let, nebyla to zdravá situace a opravdu to ovlivnilo moje sebehodnocení a touhu. Navrátit se zpátky do svého těla byl silný zážitek. Pravdou je, nemyslela jsem si, že budu ještě někdy s někým psychicky a fyzicky spojená. Myslela jsem si, že je konec. Jsem v pohodě s myšlenkou, že budu singl, ale když se ve mně probouzely nové touhy, říkala jsem si "A sakra, je to zpátky." Rozrušilo mně to a zároveň vyděsilo."

Dead Horse je další singl z desky, na kterém se pro změnu dozvídáme něco konkrétnějšího ke vztahu, který nedopadl dobře. Hayley chodila přes 10 let s kytaristou kapely New Found Glory Chadem Gilbertem. Když jejich vztah začal, Chad byl v té době ženatý s jinou ženou a Hayley bylo 18 let. ("I was the other woman first.") Vzali se, ale manželství vydrželo sotva rok. Různé zdroje a texty písní napovídají, že jí taky podváděl. Hayley se cítila, jako by celý vztah nosila na svých bedrech ("Held my breath for a decade, dye my hair blue to match my lips") a pokoušela se vzkřísit něco, co očividně od začátku nefungovalo. ("I beat it like a dead horse") My Friend je pozitivnější, v ní děkuje svému kamarádovi Brianu O'Connorovi za to, že s ní vydržel všechny vzestupy a pády a nevzdal to. Over Yet je docela podobná Dead Horse, melodicky a trochu i textově. Akorát tuto skladbu míří na posluchače, nikoliv na sebe. Nechce, aby se vzdali, i přesto, že mají problémy. Dalším zajímavým počinem je Roses/Lotus/Violet/Iris, kde Hayley následuje motiv květin jako něco živého, co roste, vyvíjí se a hledá samo sebe. Naráží tady i na známou báseň (pro nás známou asi z různým memů) Roses are red, violets are blue..., jelikož fialky nejsou modré, ale fialové. ("Show no concern of colors of a violet.")

Poslední třetinu alba otevírá Pure Love plnou obav a zároveň naděje. ("If I want pure love, must stop acting so tough") V Taken ale říká, že už není k mání, ale je zadaná. Kdo je tím vyvoleným se zatím neví, ačkoliv fanoušci spekulují, že by mohlo jít o jejího dlouholetého kamaráda z kapely Taylora Yorka. Nechci tady z toho dělat bulvární plátek a polemizovat, jestli to je pravda, každopádně, i takové věci na desku patří. Sugar On The Rim vyčnívá ze záplavy intimních pomalejších skladeb. Hayley hezky pracuje s vlastním hlasem a dává mu nový rozměr. Ve Watch Me While I Bloom ve opět vrací k motivu květin. Přirovnává se ke květině, která rozkvétá a dostává se tak do lepší části svého života. ("If you feel like you never gonna reach the sky, 'till you pull up your roots, leave your dirt behind") Emocionální jízdu zakončuje Crystal Clear, která má až mrazivou náladu.

Když posloucháte album ve správném pořadí, všimnete si zajímavého vývoje, kdy na začátku alba jsou více depresivní skladby, ale na konci jsou plné naděje. Toho jsem si všimla až po několikátém poslechu, působí to přirozeně. Při poslední recenzi na album Avy Max jsem psala, že nemám ráda emoční plochost písniček, když tomu nevěřím. Toto je Petals For Armor netýká - uvěřitelných emocí se v každé písni dost.

Popravdě, bylo to strašně zvláštní čekat na nové album Paramore někdy okolo roku 2016/2017 a vidět na sociálních sítích jakési prázdno, depresivní příspěvky. Nejde jenom o hudbu, ale tím, že znám Paramore poslouchám opravdu dlouho a fakt mi bylo Hayley líto, že si musela něčím takovým projít a obdivuju jí, že to nevzdala a ještě šla s kůží na trh a všechno napsala a vydala skvělý album.

1. Simmer

2. Leave It Alone

3. Cinnamon