10. listopadu 2020

Recenze: Taylor Swift - Red

Vydáno: 22. října 2012

Žánry: country pop, pop rock

Délka: 1 hodina 30 minut (deluxe verze)

S žádným singlem z předchozí desky neudělala Taylor Swift velký hit v Evropě. V USA byla možná hvězda, ale od vydání Love Story to nevypadalo, že by si měla podmanit i největší trh s hudbou, tedy Evropu a následně i zbytek světa. Vsadila tedy na úplně nové producenty, za zmínku stojí především hitmakeři Max Martin a Shellback, kteří se ale podíleli hlavně na singlech. Album Red připravilo půdu pro hladší transformaci Taylor Swift do popové princezny. Název alba, tj. červená barva, odkazuje na emoce, které Taylor vsadila do písniček - láska, žárlivost, frustrace, zmatení - a ty jí připomínají rudou. Nedávno, když bylo výročí 8 let od vydání alba, se Taylor nechala slyšet, že toto je její skutečné rozchodové album, ačkoliv o lásce a vztazích zpívá už od počátku. Pojďme se tedy podívat, co se změnilo.

Zatímco tématicky se první tři alba Taylor Swift točily kolem snění o budoucnosti, střední školy, kluků z fotbalových týmů a touhy po lásce, na Red jako by skutečně dospěla a ztratila růžové brýle. A ptá se sama sebe, jestli se dostatečně snažila, jestli její partner byl ten pravý a vyzpovídává se z traumat a bolesti, které může zažít úplně každý, když prožije rozchod. Taylor dává, nejenom svým fanouškům, možnost, aby nahlédli do jejího života a díky její upřímnosti tak mají pocit, že Taylor je taková kámoška, která se vám svěřuje s trápením. Nebudeme tady ale jenom bezmezně obdivovat a tvrdit, že bezelstná upřímnost a laskavost vždy vyhraje, ačkoliv jsem taky fanynka Taylor Swift, nemůžu jí (a jejímu týmu) upřít ctižádostivost a snahu o větší propagaci prostřednictvím nových a zatím neokoukaných triků, jak si k sobě připoutat fanoušky a zaujmout ještě širší publikum. Říkám to pořád - i takové věci k hudebnímu byznysu patří, ne jenom čistě hudba, proto si myslím, že je důležité toto zmínit.

S každým dalším albem se do hudby Taylor Swift více zarývaly popové prvky, které vykrystalizovaly na albu 1989. Kromě toho si můžete na Red všimnout ještě vlivů rocku, alternativního rocku, folku nebo snad i dubstepu (jak tvrdí Wikipedie). Otvírák alba State Of Grace je výrazně ovlivněná irskými U2. State Of Grace působí jako skutečný úvod do alba a jeho tématu: varuje, že láska může úžasná i zničující. ("We fall in love 'til it hurts or bleeds, or fades in time") Titulní Red dostala svému jménu - popisuje jednotlivé emoce ve vztahu jako barvy. ("Losing him was blue like I'd never known, missing him was dark grey all alone, (...) but loving him was red.") Skladba Treacherous je podle některých posluchačů se sexuálním podtextem, nejspíš o Johnu Mayerovi nebo Jakeu Gyllenhaalovi, zároveň jde ale o vztah, který se vydává špatným směrem. V I Knew You Were Trouble můžete slyšet právě ty zmiňované vlivy dubstepu, jehož autory jsou již zmiňovaní hitmakeři Shellback a Max Martin. Narovinu, nikdy jsem tuhle písničku moc nemusela, a vůbec ne v době, kdy byla populární, jelikož jsem v té době měla k Taylor docela averzi, než jsem si k ní našla cestu. Zkrátka klasicky vystavený singl. Musím ale říct, že ho doprovází zajímavý videoklip, trochu ve stylu Lany Del Rey, ačkoliv Taylor vzhledem připomíná Avril Lavigne - jde o zajímavý žánrový crossover.

All Too Well, kterou označila jako nejtěžší, jenž na album napsala, mnozí považují za Taylořinu nejlepší písničku. V textu reflektuje jak ty dobré, tak ty špatné vzpomínky na vztah ("You call me up just to break me like a promise, so casually cruel in the name of being honest"), údajně s Jakem Gyllenhaalem, který to ale později popřel. Až depresivní vody rozčeří rozjuchaná 22, ale brzy zase zpomalí do I Almost Do, aby mohla znova přidat na tempu v We Are Never Ever Getting Back Together. Autory jsou opět Max Martin a Shellback, takže dost připomíná předchozí singl I Knew You Were Trouble a k obou písním mám podobný vztah - prostě si mně moc nezískaly. Stay Stay Stay je zajímavou změnou díky hravému ukulele.

V písni The Last Time hostuje Gary Lighbody ze Snow Patrol a jejich hlasy jdou moc hezky k sobě. V Holy Ground se ohlíží se zpátky do minulost na vztah, který nevyšel, ale pořád zůstaly dobré vzpomínky. Na Holy Ground mně baví právě ta bezstrarostná nálada. The Lucky One textem poněkud vybočuje z řady zlomených srdcí - údajně je o zpěvačce Kim Wilde, ačkoliv Taylor ale explicitně neřekla, o kom má být - o hvězdě, jejíž tajemství uniklo na veřejnost a tak se snaží skrýt a nikdo neví, kde je. Moc se mi líbí refrén. Everything Has Changed je první spolupráce Taylor s Edem Sheeranem a opět je to pěkná souhra.

Když se podíváme na nahrávku komplexně, jedná se o první album, ve kterém Taylor použila nějaký koncept a udělala si z něj značku. V tomto případě jde o červenou barvu, podzimní nostalgický nádech a vzpomínku na něco, co odeznělo. Při propagaci dalších alb využila jiné, úplně obyčejné věci, a dala jim ve svém pojetí nový, typicky taylor-swiftovský rozměr. Nejsem žádný odborník na marketing, ale na těchto příkladech se dá hezky uvést, že stačí změnit strategii propagace a najednou vás veřejnost začne vnímat zcela jinak, a to i přesto, že hudba je stylem a kvalitou srovnatelná s předchozími nahrávkami. Líbí se mi na něm to, že Taylor vstoupila do nového pole, které pro ní možná nebylo tak bezpečné jako country a nabídla nám desku, která má hravé, veselé momenty, ale zároveň i smutné, zranitelné a melancholické. A všechno hezky zabalené do červené.

1. State Of Grace

2. Red

3. Treacherous