2. března 2021

Recenze: Lorde - Melodrama

Vydáno: 16. června 2017

Žánr: pop, elektropop

Délka: 41 minut

Lorde navázala na své debutové album Pure Heroine, které jsem hodnotila před pár měsíci, po necelých 4 letech. V době streamování je to neobvykle dlouhá doba. A zvláště pak pro nového umělce, který má co dělat, aby se udržel alespoň tam, kam ho vyneslo první album, jelikož sejde z očí, sejde z mysli. Původně chtěla Lorde na svém druhém albu zachytit téma rozčarování z nově nabyté slávy, ale po kotrmelcích v milostném životě si vybrala téma daleko osobnější - party, rozchod a následné osamocení.

Lorde se zvukově odklonila od svého debutu, odhodila hip hopové elementy a dala prostor piánu a elektronickým beatům. Album otevírá písní Green Light, ve které popisuje, jak se emocionálně vzdaluje svému příteli ("I do my make up in somebody else's car/ We ordered different drinks at the same bars"), který se mimo jiné zalekl vážného vztahu s popovou hvězdou ("Did it frighten you how we dance on the light up floor?"), a čeká na pomyslnou zelenou, která ji dovolí posunout se v životě dál. Sugestivní "Night, midnight, lose my mind," opakující se jako podkres celé písničky Sober, nás uvádí do atmosféry zmatení v opilosti, ve které děláme úplně jiné věci než za střízliva. "Byly tady momenty, kdy jsem si říkala, že se musím opít, abych dokázala říct dotyčnému, co cítím," řekla Lorde o písničce. Na Homemade Dynamite se dá dívat z různého úhlu, s širším kontextu můžeme refrén vnímat jako odkaz na Lorde a její kariéru v hudebním průmyslu, kde se rozhodla dělat věci jinak než její blízké kolegyně a měnit tak zavedená pravidla.

The Louvre popisuje posedlost jejím novým objektem zájmu ("I am your sweetheart psychopatic crush, drink up your moments still I can't get enought,") a srdce jí buší tak silně až je slyšet ("Can you hear the violence?"). Trochu ironicky podotýká, že když o tom napíše píseň, lidé na to tančí, aniž by věděli, kolik trápení se za tím skrývá ("Megaphone to my chest/Broadcast the boom boom boom/ and make 'em all dance to it"). Produkce čtvrté písničky na albu je bezchybná, až vás pohltí, a z refrénu mám husí kůži, a outro je jedním slovem úžasné. Liability je první klavírní balada, kterou na albu naleznete. Lorde k ní řekla, že "není o nikom konkrétním. Je o mně a o pocitu tlaku, který vytvářejí lidé, pro které je těžké se se mnou přátelit. Seděla jsem v taxíku a poslouchala Higher od Rihanny. Trochu jsem brečela a říkala jsem si 'Tak to bude vždycky, s každým to tak dopadne' a nakonec byla tahle písnička něco pro mně něco jako ochranný talisman," řekla o inspiraci pro tuto píseň. A nakonec ví, že vždy bude milovat sebe, ať budou vztahy jakékoliv ("So I guess I'll go home into the arms of the girl that I love/The only love I haven't screwed up"). Bojí se, že bude nejen přítěží svým přátelům a milencům, ale taky fanouškům, protože je začne nudit ("The truth is I am a toy that people enjoy/Till all the tricks don't work anymore/And they are bored of me"). Hard Feelings/Loveless v sobě skrývá dvě odlišné písně. Hard Feelings s industriálními prvky popisuje pocity přímo po rozchodu a v Loveless se snaží předstírat, že se jí, a celé generace, žádná láska nedotýká.

Sober II (Melodrama) je pokračováním Sober, kdy party skončila a nastalo osamění. Nebo je lze vnímat jako průběh a konec vztahu. Melodrama je pak perfektní název pro album, který vystihuje nejen téma a atmosféru, ale i dotaženost a preciznost, které je třeba dát čas, na rozdíl od rychlokvašek. Writer In The Dark má mimořádně emocionální refrén ("I'll love you 'til you call the cops on me"). V Supercut si v hlavě představuje ideální vztah ("In my head I do everything right") a minutu a půl dlouhé outro je nádherné. Poměrně krátké album pak uzavírá jeden se singlů desky, Perfect Places, o hledání něčeho, co ani nevíme, co to je ("What the fuck are perfect places anyway?").

Lorde vyměnila na Melodrama "my" za "já", takže je album mnohem osobnější než Pure Heroine. Po turné k albu se Lorde opět odmlčela, není ani na sociálních sítích a jelikož uběhly další 4 roky od vydání nahrávky, fanoušci se už nemohou dočkat nového materiálu. Na Lorde si hrozně vážím toho, že je svá a nenechá se semlít trendy, jako je třeba rychlé vydávání alb a singlů, písničky vytvořené se záměrem uspět na TikToku, spolupráce s ostatními umělci kvůli zviditelňování a další. S čím přijde Lorde dál netuším, ale vím, že se na to moc těším.

1. Green Light
2. Sober
3. Homemade Dynamite