30. března 2021

Recenze: Taylor Swift - reputation

Vydáno: 10. listopadu 2017

Žánr: elektropop, syntpop, EDM

Délka: 55 minut

Roku 2016 byla Taylor Swift pod drobnohledem bulvárního tisku, blogerů a různých dalších médií. Jejich tématem byly Taylořiny vztahy s prominentními celebritami, spory, které se táhly od desky 1989 (jako ten údajný spor o tanečníky s Katy Perry) nebo ještě déle (jako ten s Kanye Westem a Kim Kardashian ohledně jeho písničky, ve které zmiňoval Taylor). Zašlo to tak daleko, že Taylor rok nikdo neviděl na veřejnosti a kvůli nelichotivým narážkám na její postavu se u ní vyvinula porucha příjmu potravy, jak odtajnila minulý rok v dokumentu Miss Americana. V tomto čase se změnilo něco i v jejím soukromém životě a jejím novým objevem se stal herec Joe Alwyn, kterému na albu věnovala více než pár písniček. Kromě toho Taylor vzala všechny urážky, obvinění a lži, které se kolem ní nastřádaly, aby řekla svoji verzi příběhu. Myslím, že to byl obrat, který nikdo nečekal, ať už tématicky nebo hudebně, ale hodně se vydařil.

"Temná" Taylor vstupuje do hry úvodní ...Ready For It? a rozhodně se nedrží zpět. Úvodní písnička má v sobě hodně EDM, dubstepu a dokonce i trapu, což jsou vody, do kterým Taylor zatím nevstoupila, ale pořád se jí tak nějak daří příliš nezabřednout do trendů se neztrácí se mezi skladbami stejného žánru. V End Game hostuje raper Future a zpěvák Ed Sheeran, který se taky pokouší rapovat, což opravdu není nejlepší moment desky. Když jsem ji slyšela poprvé, přišla mi trochu divná, než jsem ji naposlouchala. Odvahy si cením, nicméně zastávám názor, že Taylor by měla spíše zpívat než zpívat a napůl rapovat.

Třetí skladba I Did Something Bad je jedna z těch o reputaci, ve které se Taylor představí jako "ta zlá". Klidně by mohla být první singl z desky namísto tématicky podobné Look What You Made Me Do a mohla by reprezentovat celé album. "I never trust a narcissist but they love me," poukazuje na posedlost některých (konkrétně Kanyeho Westa a Calvina Harisse) její osobou. "If he drops my name then I owe him nothing" je konkrétní odpověď na Kanyeho "I feel like me and Taylor might still have sex, I made that bitch famous," a Kanyeho pocit, že mu to Taylor dluží, jelikož na proslulém předávání cen MTV v roce 2010 přerušil Taylořinu děkovnou řeč a tím jí udajně proslavil. Možná byl Kanye v té době všemi obdivovaný rapper, ovšem od té doby do nahrání skladby Famous uběhly roky a karta se poněkud obrátila. Že by Taylor proslavila Kanyeho? Mluvilo by se o Kanye Westovi tolik, kdyby k tomu incidentu vůbec nedošlo? Ve čtvrté písničce Don't Blame Me s výbušným refrénemTaylor přirovnáná svoji lásku s drogové závislosti. Pátá písnička je Delicate, což je podle Taylořina "vzoru" obvykle ta nejemotivnější část alba. "My reputation never been worse so you must like me for me" zpívá Taylor o začátku vztahu.

Look What You Made Me Do je první singl desky, který vydala v létě 2017 a jako promo k němu přidala symbol hada, který proti ní použila Kim Kardashian v jenom tweetu. Možná to zní jako že se tady zabývám zbytečnostmi a ne hudbou, ale nemůžu nezmínit promyšlenost Taylor a jejího týmu, kteří vezmou zbraně "nepřátel" a použijí je proti ním samotným. I přesto, že to je singl, jde o jednu z těch slabším písniček, ovšem se skvělým videoklipem plným různých narážek a symbolů. Gorgeous je další óda na jejího milovaného, na kterého se nemůže přestat dívat. Getaway Car patří k tomu nejlepšímu na albu. Nejspíš je o jejím předchozím vztahu, jehož konec si představuje jako když dva kriminálníci utíkají v autě. Nebo něco v tom smyslu. King Of My Heart se taktéž řadí s k mým oblíbencům. Je to jedna z prvních písniček, kde slyšíme zpěvaččiny upravené vokály, ale pořád to zní moc dobře.

Dress se pyšní dalším prvenstvím - je jednou ze zpěvaččiných prvních otevřeně sexuálních skladeb ("I don't want you like a best friend/ Only bought this dress so you can take this off") a má opravdu skvělou produkci. This In Why We Can't Have Nice Things je trochu jako Look What You Made Me Do ale v ohledčeném, trochu komickém tónu ("Here's toast to my real friends/They don't care about the he said-she said"). Call It What You Want je sice nenápadná, ale silná písnička. Taylor řekla, že je to jedna z jejích těch písniček, která ukazuje pravdivou stránku nového vztahu. Závěrečná New Year's Day je metafora vztahu, kdy jako na nový rok bilancujeme a vzpomínáme na to dobré i špatné, začínáme novou kapitolu a poučujeme se z chyb. Je to jedna z mála písniček, které připomínají "starou Taylor", ale přesto se tam skvěle hodí.

Narozdíl od předchozích zpěvaččiných alb nedosahovalo Reputation takové chvály od kritiků, získalo jen jednu nominaci na Grammy (což je na Taylořinu skóre fakt málo) a tu neproměnilo. Pro mně je toto album neskutečně zajímavé. Jak dokáže člověka zničit bulvár a jakási "nenávistná kampaň", kterou nás krmila média a i já jsem tomu jaksi podlehla a neměla jsem Taylor ráda a myslela jsem si, že je vypočítavá mrcha. Naštěstí jsem svůj názor změnila a toto album se stalo mým oblíbeným z její kolekce.

1. ...Ready For It?
2. End Game ft. Future & Ed Sheeran
3. I Did Something Bad